Supertips för dig som älskar listor
Produktivitet

Tvåstegsraket för att få saker gjorda – och inte tappa saker på vägen!

Här kommer ett smart tips för dig som gillar listor på hur du kan bli mer produktiv i vardagen. Ett superbra knep för dig som har en massa saker att göra och är rädd för att saker ska hamna mellan stolarna.

Detta smarta sätt såg jag i en blogg för en massa år sedan och har sedan implementerat det i min egen rutin under perioder. Bäst funkade det när jag var föräldraledig och hängde hemma mest (lite som mitt liv är nu med skillnaden att jag hela dagarna fokuserar på en datorskärm och inte ett litet barn).
Egentligen är det bara en att göra-lista som delats upp på ett smart sätt. Kanske är det enkelheten som får det att funka så bra?
Så här gör du:

  1. Stora listan.
    Här skriver du ner allt! Se listan som en ”brain dump” utan filter. Alla typer av saker som ska göras, oberoende av storlek och tid – ner med dem! Det är viktigare att få ner allt på denna lista än att försöka kategorisera och prioritera. Lämna det till nästa lista.
  2. Att göra-listan.
    Det här är din ”vanliga” att göra lista. Kanske planerar du för dagen eller om du föredrar att planera i förväg – en veckolista. Det du gör är att plocka saker från stora listan och först här gör du prioriteringar och andra kategoriseringar som kan vara nödvändiga. Stryk inget från stora listan förrän du faktiskt är klar med uppgiften. Det betyder alltså att du varje dag (eller vecka) får stryka på två listor, ett litet pris att betala för att inte missa något kan tyckas.

Proffsigt tips: Försök att inte plocka för många saker från stora listan till din att göra-lista. Du vill få dig själv att lyckas med din planering och hinna med allt. Inte misslyckas gång på gång och tappa lusten.

Det finns ett par bra knep att ta till här som jag vill dela med mig av:
– Försök att inte plocka för många saker från stora listan till din att göra-lista. Du vill ju få dig själv att lyckas med din planering och hinna med allt. Inte misslyckas gång på gång och tappa lusten. För det är precis vad jag gör själv om och om igen. Jag misstänker att det beror på att jag är en obotlig tidsoptimist.
– Ett smart sätt för att undvika att planera för hårt är att försöka uppskatta hur mycket tid (och energi) varje punkt tar. Lägga upp ett par byxor kanske egentligen inte tar så mycket tid, men om du räknar in tiden att ta fram symaskinen och trä den med rätt tråd så kanske du är uppe och nosar på en halvtimme – och sen behöver du ju städa undan efter dig och prova byxorna. Och vips är en timme borta.
– Fundera också på om du kan gruppera vissa punkter (time batching – inlägg om detta kommer). Typ om du ska köpa en födelsedagspresent till femårskalaset på lördag så kanske du kan passa på att plocka upp ballonger till midsomarfirandet samtidigt? Du spar minst en resa till affären bara där.
– Ha stora listan tillgänglig! Om du har den digitalt så använd telefonen eller om du kör analogt så sätt upp den på kylen eller någon annan bra plats du passerar ofta. Då kan du hela tiden gå dit och lägga till saker som du kommer på under dagen. Tänk på att skriva ner allt direkt och sortera senare! Jag har min lista på kylen men använder telefonen för att skriva ner saker när jag inte är hemma. Sen för jag över allt när jag väl kommer hem.

Lycka till!

Previous Post Next Post

You Might Also Like